donderdag, mei 29, 2008

Canvascollectie | 11 van de 36, toch wel straf.


Canvascollectie
Originally uploaded by dion-b


"HASSELT - Zeven studenten, een docent en drie oud-leerlingen: maar liefst elf van de zesendertig Limburgers die het tot de finale van de Canvascollectie geschopt hebben, zijn PHL-kunstenaars. Toch wel straf. "Ik kan alleen maar fier zijn", zegt departementshoofd Beeldende Kunst Rob Cuyvers van de Provinciale Hogeschool. "Ik geloof heel erg in de geselecteerde kunstenaars."
Toeval of niet, bijna één derde van de Limburgse kunstenaars die in de Bozar mogen exposeren - en dus ook kans maken op de hoofdprijs van 10.000 euro - is verbonden aan de PHL. "Je moet over een portie moed bezitten om deel te nemen aan zo een wedstrijd", zegt derdejaarsstudente schilderkunst Joke Hansen. "Ik denk dat angst voor kritiek sommige kunstenaars een beetje afschrikt. Gelukkig hebben wij wat hulp gekregen van onze docenten, bij de keuze van onze werken."
De studenten zijn blij dat ze het samen zover gebracht hebben, al blijven ze bescheiden over hun plaats in de finale. "De preselecties waren eigenlijk een beetje te gemakkelijk", zegt finalist Tom. Joke geeft hem gelijk. "Beoordelingen van onze docenten zijn meestal veel strenger, dan die van de jury in Z33." Ook schilder Wim relativeert zijn finaleplaats. "De mensen rondom mij zijn precies enthousiaster dan ik zelf, waarschijnlijk omdat alles op tv wordt uitgezonden. Ik vind het veel intenser om zélf een tentoonstelling op touw te zetten, met enkele bevriende kunstenaars."

Bron: HBVL (HDB)"

PS: Er zat wel toevallig een docent (of is het assistent) van de PHL in de jury van de 2de selectieronde in Z33.

Geen opmerkingen: